@Kieselchen
Die Studie findet sich
hier. Leider "halten" die links von dem Wiley.com nicht lange, deswegen einfach nach "R. Roussev intralipid" Googeln.
Ich stelle den Abstract mal hier rein:
ORIGINAL ARTICLE
Natural Killer Cell Functional Activity Suppression By Intravenous Immunoglobulin, Intralipid and Soluble Human Leukocyte Antigen-G
Roumen G. Roussev 1 , Siu Chui Ng 1 , Carolyn B. Coulam 1,2
The purpose of this study was to compare the ability of intravenous immunoglobulin (IVIg), intralipid and soluble human leukocyte antigen (sHLA)-G to suppress natural killer (NK) cell cytotoxicity in an in vitro assay.
Method of study
Blood samples taken from 275 women experiencing reproductive failure were analyzed for NK cytotoxicity and the suppression of NK cytotoxicity by IVIg 4 and 2 mg/mL (n = 275), intralipid 18 and 9 mg/mL (n = 275) and sHLA-G 70 and 35 ng/mL (n = 50) using immunofluorescent labeled K562 cells as targets and flow cytometry.
Results
Natural killer cytotoxicity was suppressed in all samples. Among patients with normal NK cell activity, IVIg suppressed NK cytotoxicity by 44.9 ± 8.1%, intralipid suppressed NK killing by 45.2 ± 8.3% and sHLA-G suppressed by 49.0 ± 9.2%. When specimens with abnormal NK activity were observed for suppression of cytotoxicity, IVIg suppressed by 38.9 ± 5.4%, intralipid suppressed by 39.8 ± 6.2% and sHLA-G suppressed by 39.9 ± 5.0%.
Conclusion
Intravenous immunoglobulin, intralipid and sHLA-G suppressed NK cell cytotoxicity with equal efficacy in an in vitro assay.
Und die zweite
Studie:
Duration of Intralipid's Suppressive Effect on NK Cell's Functional Activity
Roumen G. Roussev 1 , Brian Acacio 2 , Siu C. Ng 1 , Carolyn B. Coulam 1,3
Background In vitro investigations have revealed the ability of intralipids to suppress natural killer (NK) cytotoxicity. Evidence from both animal and human studies suggests that intralipid administered intravenously may enhance implantation and maintenance of pregnancy when the patient has an abnormal NK cell level or function.
Problem The aim of this study was to establish the duration and efficacy of Intralipids suppressive effect on NK cell functional activity.
Method of study Fifty patients with abnormal NK activity results (NKa) received intralipid 20% i.v. (9 mg/mL total blood volume -corresponds to 2 mL of intralipid 20% diluted in 250 mL saline; or 18 mg/mL – corresponds to 4 mL of intralipid 20% diluted in 250 mL saline) infusions and their NKa were tested periodically. The determination of NK cell function was performed by flow cytometry using K562 cells as targets.
Results Fifty women with abnormal NKa-testing received intralipid infusions. 39 (78%) showed NKa suppression within the normal range the first week after infusion, 11 (22%), showed suppression, but still above the normal threshold. They received second infusion 2–3 weeks later. In 10, the Nka activity was normalized the following week. Four patients had three intralipid infusions in 2-week periods in between and after the third infusion, and all showed NKa normal activity. In 47 patients the suppressive effect of the Intralipid after the normalization of NKa lasted between 6 and 9 weeks, in two patients this benefit lasted 5 weeks, and in one patient the effect was 4 weeks.
Conclusion Intralipid is effective in suppressing in vivo abnormal NK-cell functional activity. The results suggest that Intralipid can be used successfully as a therapeutic option to modulate abnormal NK activity in women with reproductive failure.
@Serafin
Es liegt mir fern, irgendjemandem zu raten sich gegen irgendwelche Empfehlungen zu richten oder jemandem etwas auszureden. Das muss am Ende des Tages jeder mit sich selbst ausmachen, was er wie nimmt und inwieweit Empfehlungen auch mal hinterfragt gehören. Es kommen aber bei den IVIGs immer öfter Einwende bezgl. Fremdblutprodukt, Kosten und soll ich noch eine oder nicht weil teuer und da gehört das IL einfach mit in die Diskussion. Wir sind an der Stelle einfach an einem Punkt, wo keiner eine absolut sichere Empfehlung geben kann, weil keiner weiß warum das eine oder andere wirkt und alles nur evidence based ist.
Sher hat sich einmal über diese Tests, wo das Blut mit IVIGs oder IL versetzt wird und dann die Aktivität gestestet wird, ausgelassen - den Link finde ich nicht so schnell. Die Quintessenz der Aussage war, dass es keinen Sinn macht das so zu messen, weil sowohl IVIGs als auch IL erst nach einiger Zeit ihre volle Wirkung entfalten (siehe oben), und deswegen das einzige was Sinn machen würde wäre, erst den K562 Test zu machen, dann IL oder IVIG zu nehmen und dann nach 2 Wochen den Test zu wiederholen, um zu sehen was wie wirkt. Ich gebe Dir Recht, das wäre der technisch korrekte Weg jemandem zu empfehlen das eine oder andere zu nehmen, aber wer nimmt sich schon Zeit und Geld das so zu machen?
Klar, das sicherste ist einfach Alles zu nehmen wie die Engländer aber, ganz ehrlich, wer kann sich das schon leisten? Das wären bei einem Versuch sicherlich mal um die 2-3k€ für nur IVIGs und Humira. Ich finde das auch keinen optimalen Rat .... zumal da auch keiner weiß, ob das wirklich wirkt.